H επιστροφή στην τάξη μετά την καραντίνα για τους μαθητές με ΔΕΠ-Υ

Κατηγορία: Ειδική αγωγή - ΛογοθεραπείαΔημοσιεύθηκε στις

Έχετε αναρωτηθεί πώς ένας μαθητής με ΔΕΠ-Υ μετά από μια τόσο μεγάλη περίοδο απομόνωσης στο σπίτι με έλλειψη καθημερινής οργάνωσης δραστηριοτήτων και προγράμματος μπορεί να επιστρέψει στην τάξη; Πώς δηλαδή από ένα πλαίσιο χαλαρό, ελεύθερο, αδόμητο μπορεί να υπακούσει και να «πειθαρχήσει» στους κανόνες και την οργάνωση ενός δομημένου πλαισίου όπως η τάξη; Πώς θα μπορέσει να «τιθασεύσει» παρορμήσεις μιας χαοτικής κατάστασης εγκλεισμού στο εδώ και τώρα μιας τάξης;

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε για να προσαρμοστεί ευκολότερα;

  • δημιουργήστε ένα ημερήσιο, οπτικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων από κοινού με το παιδί τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο
  • υπενθυμίστε τους κανόνες της τάξης, συζητήστε όλοι μαζί και θέστε στόχους, επιβραβεύσεις και συνέπειες της μη εφαρμογής τους, καθώς αυτό θα το βοηθήσει να τοποθετήσει ξανά τον εαυτό του στο πλαίσιο αυτό
  • δώστε του κίνητρα και διαπραγματευτείτε μαζί του μαθησιακούς στόχους και επιθυμητές συμπεριφορές, μάθετε τί θέλει και όχι μονάχα τί είναι εύκαιρο σε εσάς να κερδίσει ως επιβράβευση, καθώς θα προσπαθήσει περισσότερο για αυτό που επιθυμεί
  • μάθετε να ακούτε και να αφουγκράζεστε τις ανάγκες του και τις δυσκολίες του πριν προτείνετε λύσεις
  • προσπαθήστε να εντάξετε πολλές κινητικές δραστηριότητες στη διδασκαλία εντός και εκτός τάξης
  • αναθέστε του έξτρα ρόλους - υπευθυνότητες (π.χ. να σκουπίζει τον πίνακα, να μοιράζει τετράδια-διαγωνίσματα, να βγάζει φωτοτυπίες και οτιδήποτε του δίνει την ευκαιρία να σηκωθεί για λίγο από την καρέκλα του και το ευχαριστεί)
  • δημιουργήστε περισσότερες ευκαιρίες για ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, καθώς τα παιδιά στερήθηκαν για τόσο μεγάλο διάστημα την κοινωνική επαφή με συνομηλίκους, την επικοινωνία μαζί τους και το παιχνίδι
  • ενισχύστε το να αναλάβει πρωτοβουλίες στην τάξη και να κινητοποιηθεί από την αδράνεια που είχε συνηθίσει (π.χ. παθητική παρακολούθηση τηλεόρασης και videoπαιχνίδια)
  • διαθέστε περισσότερο χρόνο για «παιχνιδομάθημα» και επαναλήψεις με καρτέλες και κινητικά παιχνίδια (π.χ. κάρτες προπαίδειας κ.α.)
  • δώστε οδηγίες για ασκήσεις και παιχνίδια συγκέντρωσης της προσοχής στην τάξη και στο σπίτι (π.χ. εύρεση/εντοπισμός λέξεων/γραμμάτων/αριθμών ανάμεσα σε άλλες, αναλόγως του επιπέδου του μαθητή, άσκηση στην προσεκτική ακουστική παρακολούθηση π.χ. παραμυθιού κ.α. καθώς και πολλά κιναισθητικά παιχνίδια) (βλ. βιβλιογραφία για προτάσεις)
  • δώστε περισσότερο χρόνο να οργανωθεί και να ολοκληρώσει γραπτές εργασίες
  • παρέχετέ του επιλογές για ολοκλήρωση μαθησιακών στόχων και εργασιών
  • βοηθήστε το να οργανώσει το υλικό του με το να το καθοδηγήσετε (π.χ. γραπτές και προφορικές οδηγίες στα τετράδια κ.α.)
  • δείξτε περισσότερη ανοχή και υπομονή όταν σηκώνεται από την καρέκλα του ή κουνιέται για να εκφράσει κάτι ή να ολοκληρώσει κάποια εργασία (έχει ανάγκη την κίνηση) και δώστε του περισσότερα ολιγόλεπτα διαλείμματα μετά την ολοκλήρωση δραστηριοτήτων

Καλό θα ήταν με την επιστροφή των παιδιών στο σχολείο, ο εκπαιδευτικός να αφιερώσει λίγο χρόνο στο να βοηθήσει τα παιδιά να επανενταχθούν στο σχολικό πλαίσιο και στη νέα κατάσταση μέσα από συζήτηση των εμπειριών τους στο διάστημα αυτό. Είναι σημαντικό να ακούσει τα νέα τους, να ενδιαφερθεί να ενημερωθεί για πιθανές αλλαγές που αντιμετώπισε η οικογένειά του το διάστημα αυτό (π.χ οικονομικές δυσκολίες, ανεργία, σχέσεις των γονέων την περίοδο της καραντίνας, διαζύγιο κ.α.) που θα μπορούσαν να έχουν επιβαρύνει περεταίρω τη ψυχική υγεία κάθε μαθητή πόσο μάλλον ενός παιδιού με ΔΕΠ-Υ.

Μαίρη Γώγου,
Ειδική Παιδαγωγός-Σχολική Ψυχολόγος (ΜΑ, Μsc)

Πηγές:

  • DuPaul, G.D, Weyandt, L.L, Janusis, G.M (2011). ADHD in the Classroom
    Effective Intervention Strategies. Theory Into Practice, 50, 35–42
  • Καλαντζή-Αζίζι. (1992). Θέματα Κλινικής Ψυχολογίας: Εφαρμοσμένη κλινική
    Ψυχολογία στο χώρο του σχολείου-Παρεμβάσεις βασισμένες στις θεωρίες της
    μάθησης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Μακρά, Σ. ,Σοφιανοπούλου,Α.&Αγγελή, Κ. (2012) Γνωσιακές- Συμπεριφοριστικές
    Παρεμβάσεις σε Παιδιά και Εφήβους. Στο Διαταραχή Ελλειμματικής
    Προσοχής –Υπερκινητικότητας. Θεωρητικές Προσεγγίσεις & Θεραπευτική
    Αντιμετώπιση, Αθήνα: Gutenberg
  • Plummer, D. M. (2010). Παιχνίδια Διαχείρισης Θυμού για Παιδιά. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη
  • Plummer, D. M. (2008). Anger Management Games for Children. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers