Πώς Επιδρά το Καλοκαίρι στη Συναισθηματική μας Υγεία;

Κατηγορία: Οι ειδικοί απαντούνΔημοσιεύθηκε στις

Η Ιωάννα Κούρια μας απαντά...

 

Όλοι αναμένουμε και μιλάμε για το καλοκαίρι σα να είναι μία ξεχωριστή εποχή του χρόνου, διαφορετική από όλες τις άλλες; Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό; 

Γιατί πράγματι είναι μια ξεχωριστή εποχή του χρόνου. Το καλοκαίρι ιδιαίτερα στην Ελλάδα σηματοδοτεί τη λήξη μιας σεζόν, το διάλειμμα από την καθημερινότητα και την ανασυγκρότηση για ένα νέο ξεκίνημα. Τα σχολεία κλείνουν, οι μαθητές παίρνουν ανάσες ξεκούρασης, οι εργαζόμενοι παίρνουν άδειες και υπάρχει περισσότερος χρόνος για διασκέδαση. Όλα το καλοκαίρι μοιάζουν πιο χαλαρά, πιο ανάλαφρα  και σε συνδυασμό με τον ήλιο, την επιμήκυνση της ημέρας και την καλή θερμοκρασία η διάθεση φτιάχνει και όλα είναι λίγο πιο ξέγνοιαστα. 

Ποιά ηλικιακή ομάδα θεωρείτε ότι απολαμβάνει περισσότερο το καλοκαίρι; Οι περισσότεροι νομίζουμε ότι κυρίως είναι τα παιδιά. 

Τα παιδιά πράγματι είναι η, ας πούμε, προνομιούχα ηλικιακή ομάδα που έχει τη δυνατότητα να απολαμβάνει το καλοκαίρι περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο. Και αυτό γιατί τα σχολεία διακόπτουν τις εργασίες τους για 3 μήνες, χρόνος αρκετός για παιχνίδι, θάλασσα, παγωτά, διακοπές στο χωριό με τον παππού και τη γιαγιά, περισσότερο ύπνο αλλά και … σκανδαλιές. Φυσικά δεν είναι για όλα τα παιδιά τόσο ιδανικά τα πράγματα όσο τα περιγράφω, όμως πάντα το καλοκαίρι ως εποχή είναι πιο ευχάριστη από οποιαδήποτε άλλη. 

Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ισχύουν τα ίδια πράγματα και για τους ενηλίκους. Μπορεί οι ενήλικοι να μην έχουμε τη δυνατότητα να απέχουμε από την εργασία και τις υποχρεώσεις μας 3 ολόκληρους μήνες όπως τα παιδιά, όμως οι δικές μας ευθύνες είναι επίσης λιγότερες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και λόγω της επιμήκυνσης της ημέρας, μπορούμε να ξεκλέψουμε περισσότερο χρόνο για προσφιλείς δραστηριότητες ή βόλτες απ’ότι οποιαδήποτε άλλη εποχή. 

Διακοπές … θεωρείτε ότι είναι απαραίτητες; Υπάρχουν οφέλη για την ψυχική μας υγεία ή είναι απλά μια συνήθεια που όλοι ακολουθούμε κάθε χρόνο ως μέρος μιας ρουτίνας; 

Οι διακοπές όχι μόνο είναι απαραίτητες αλλά θα μπορούσαμε οι ψυχολόγοι να «τις συνταγογραφούμε» κιόλας στους πελάτες μας. Που σημαίνει ότι οι διακοπές είναι ένας πολύ καλός τρόπος να νιώσουμε καλύτερα, να ενισχύσουμε τις δυνάμεις μας απέναντι σε τυχόν συμπτώματα που εμφανίζουμε, να ανασυγκροτηθούμε και να επιστρέψουμε με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στη νέα χρονιά που ξεκινάει από τον Σεπτέμβρη. Φυσικά εδώ θα ήθελα να τονίσω ότι διακοπές δεν σημαίνει απαραίτητα κάποιο ταξίδι αναψυχής. Διακοπές σημαίνει παύση των υποχρεώσεων, της εργασίας, των μαθημάτων, είναι μια περίοδος αργίας η οποία συνήθως έχει στόχο την ξεκούραση και την ψυχαγωγία. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αν δεν έχουμε τη δυνατότητα να ταξιδέψουμε σε κάποια επαρχιακή πόλη, σε κάποιο νησί ή σε κάποια άλλη χώρα, μπορούμε, παραμένοντας σπίτι, να αξιοποιήσουμε το χρόνο που μας παρέχεται ώστε να κάνουμε πράγματα που λόγω της καθημερινής ρουτίνας δεν είναι εύκολο να κάνουμε. Να πάμε στη θάλασσα, να αθληθούμε, να συναντηθούμε με φίλους, να περάσουμε περισσότερο χρόνο με την οικογένεια και τα παιδιά μας, να διαβάσουμε το αγαπημένο μας βιβλίο, να περιηγηθούμε σε αξιοθέατα, μουσεία και άλλα μέρη του τόπου κατοικίας μας που δεν έχουμε επισκεφτεί. Και αυτό μπορεί να επιφέρει εξίσου θετικά αποτελέσματα στην  ψυχολογία ενός ατόμου. Περισσότερη ευεξία, χαρά, ενέργεια, λιγότερο άγχος και δυσφορία. 

Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι μπορεί να μην απολαμβάνουν το καλοκαίρι; Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό; 

Η αλήθεια είναι ότι δυστυχώς για κάποιους ανθρώπους τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα ή ιδανικά, όσο τα περιγράφουμε σήμερα. Άνθρωποι μόνοι, με οικονομικά προβλήματα ή προβλήματα υγείας μπορεί να μην επωφελούνται από την επίδραση του  καλοκαιριού. Αντίθετα μπορεί να επιβαρύνονται,  να αυξάνονται τα συναισθήματα κατάθλιψης και άγχους ακριβώς επειδή εκείνοι δεν μπορούν να απολαύσουν τις δυνατότητες που παρέχει το καλοκαίρι. 

Όσον αφορά τα παιδιά μπορούμε να προτείνουμε δραστηριότητες που θα τα ωφελήσουν αλλά και μπορούν να φέρουν κοντά και ολόκληρη την οικογένεια; 

Όπως ακριβώς αναφέρατε, καλό είναι να αξιοποιήσουμε το καλοκαίρι και τις διακοπές ώστε να περάσουμε περισσότερο χρόνο με τα παιδιά και την οικογένεια μας. Τα παιδιά περισσότερο από όλα χρειάζονται την επαφή με τους γονείς τους, έχουν ανάγκη να νιώθουν ότι εκείνοι είναι κάπου κοντά διαθέσιμοι και πρόθυμοι. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα δυστυχώς παρασυρόμαστε από τις συνεχείς υποχρεώσεις και ο κοινός ουσιαστικός χρόνος μεταξύ των μελών την οικογένειας είναι ελάχιστος. Το καλοκαίρι θα πρέπει να φροντίσουμε αυτός ο χρόνος να αυξηθεί. 

Όσον αφορά τις δραστηριότητες, θεωρώ ότι ο κάθε γονέας μπορεί να επιλέξει με βάση τα ενδιαφέροντα, την ηλικία και τις κλίσεις του παιδιού του. Τέτοιες δραστηριότητες μπορεί να είναι βόλτες σε πάρκα, στη θάλασσα, κάποιο άθλημα, εκδρομές στη φύση, πεζοπορίες, επιτραπέζια παιχνίδια, μια ωραία ταινία, επισκέψεις σε μουσεία και άλλους χώρους ενδιαφέροντος και άλλα πολλά. Επίσης ιδιαίτερα σημαντική είναι η επαφή των παιδιών με τους συνομηλίκους τους. Τέτοιες επαφές οι γονείς θα πρέπει να τις ενθαρρύνουν και να τις διευκολύνουν. Η παρέα, οι φιλίες συμβάλλουν σημαντικά στην ψυχοσυναισθηματική υγεία. 

Δραστηριότητες για …. μεγάλα παιδιά υπάρχουν; 

Πάντα υπάρχουν. Και εδώ θα λέγαμε ότι ισχύουν όσα αναφέραμε και για τα… μικρότερα παιδιά. Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες μπορούν να πραγματοποιηθούν και από τους ενηλίκους, χωρίς απαραίτητα την παρουσία των παιδιών. Σημαντική επίσης και εδώ είναι η επικοινωνία και σύνδεση με τον κοινωνικό περίγυρο. Και οι ενήλικοι έχουμε ανάγκη από φίλους και παρέες αλλά και χρόνο με τον/την σύντροφό μας. Κάνοντας κάτι διαφορετικό από ό,τι συνήθως, αλλάζοντας τη ρουτίνα της καθημερινότητας, μπορούμε να δούμε σημαντικά οφέλη και αποτελέσματα στην ψυχική μας υγεία.  

Μια τελευταία συμβουλή γι’ αυτό το καλοκαίρι; 

Επαφή με τη φύση, τους αγαπημένους αλλά και τον εαυτό μας. Είναι σημαντικό να μπορούμε να ακούμε και εμάς τους ίδιους, τις ανάγκες μας. Η αυτοφροντίδα είναι απαραίτητη ασπίδα ενάντια σε οποιαδήποτε αρνητικά συναισθήματα και πιθανά συμπτώματα. 

 
Ιωάννα Κούρια Ψυχολόγος MSc - Ψυχοθεραπεύτρια - Τραυματοθεραπεύτρια

Ιωάννα Κούρια Ψυχολόγος MSc - Ψυχοθεραπεύτρια - Τραυματοθεραπεύτρια

Βιογραφικό του συντάκτη και υποβολή ερωτήσεων

Άρθρα του συντάκτη