Το Παιδί με Διαβήτη στο Σχολείο

Κατηγορία: Ψυχολογία και ιατρικήΔημοσιεύθηκε στις

Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια μεταβολική νόσος που χαρακτηρίζεται από μερική  ή απόλυτη έλλειψη ινσουλίνης (τύπου Ι) ή από ανικανότητα του οργανισμού να χρησιμοποιήσει την ινσουλίνη του (τύπου ΙΙ). Στην πρώτη κατηγορία, το πάγκρεας παράγει ελάχιστη ή και καθόλου ινσουλίνη με αποτέλεσμα το άτομο να βρίσκεται σε απόλυτη εξάρτηση για τη διατήρηση της ίδιας του της ζωής από τη χορήγηση της ινσουλίνης (ινσουλινοεξαρτώμενος).

Ο διαβήτης τύπου Ι μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, αλλά είναι πιο συχνός στα παιδιά και τους εφήβους. Για την εμφάνιση της νόσου ευθύνονται και γενετικοί παράγοντες, αλλά και περιβαλλοντικοί (όπως τοξίνες, το γάλα της αγελάδας), καθώς επίσης και ορισμένοι ιοί που καταστρέφουν τα κύτταρα του παγκρέατος, τα οποία είναι  υπεύθυνα για την παραγωγή ινσουλίνη.

Για μια οικογένεια με διαβητικό παιδί αποτελεί μια πραγματική πρόκληση η καθημερινότητα και η διαχείριση της ασθένειας. Ο διαβήτης είναι μια νόσος που ταλαιπωρεί τόσο σωματικά, όσο και ψυχολογικά το παιδί και την οικογένεια του, ενώ το σχολείο και οι απαιτήσεις του μπορεί, αν δεν υπάρχει σωστή στρατηγική αντιμετώπισης και από το σχολικό περιβάλλον, να προκαλέσει  κοινωνική  απομόνωση και στίγμα .

Τα παιδιά με ινσουλινοεξαρτώμενο διαβήτη έχουν ανάγκη από ενέσεις ινσουλίνης σε τακτά χρονικά διαστήματα και από σωστή διατροφή ώστε να εξισορροπούνται η πρόσληψη υδρογονανθράκων και η απαιτούμενη ινσουλίνη που είναι αναγκαία για τη μετατροπή του σακχάρου σε ενέργεια. Αυτά τα παιδιά μπορούν να κάνουν ό, τι και τα υπόλοιπα παιδιά αρκεί:

  • Να γίνει η σωστή ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των παιδιών για την ασθένεια και τις επιπλοκές της

  • Να παρέχει το σχολείο χώρο μέτρησης σακχάρου στο μαθητή για το σωστό έλεγχο των διακυμάνσεων του 

  • Να γίνεται σωστή συνεργασία μεταξύ σχολείου, οικογένειας και σχολικού επισκέπτη για την αντιμετώπιση καταστάσεων που μπορεί να προκύπτουν καθημερινά (απουσιασμός, μειωμένη σχολική επίδοση, σχολική άρνηση, στάση συμμαθητών).

Ρόλος σχολικού Επισκέπτη Υγείας (ΕΥ) 

Ο σχολικός επισκέπτης υγείας είναι αυτός που αποτελεί το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο σχολείο και τον μαθητή - οικογένεια. Είναι αυτός που καθημερινά φροντίζει και επιβλέπει την υγειά του διαβητικού μαθητή σεβόμενος το περιβάλλον και τις επικρατούσες συνθήκες.

Εκτός από τις μετρήσεις του σακχάρου, αλλά και την εκπαίδευση του ίδιου του  παιδιού στις μετρήσεις, είναι έτοιμος και εκπαιδευμένος ώστε να αντιμετωπίζει άμεσα τις τυχόν επιπλοκές που μπορεί να παρουσιαστούν παρέχοντας βοήθεια στο παιδί, αλλά και καταρτώντας σχέδιο άμεσης μεταφοράς του στο νοσοκομείο αν χρειαστεί. Επίσης, ελέγχει τη διατροφή του παιδιού και φροντίζει για την υγιεινή του σώματος του και των χεριών του.

Η εκπαίδευση στο διαβήτη και η αγωγή υγείας είναι τα εργαλεία του, για να αποκτήσει το παιδί δεξιότητες ώστε να βελτιώσει την αυτοεικόνα του και να διαχειρίζεται το stress του καθ’όλη τη διάρκεια της μαθητικής του ζωής.

Η σωστή ενημέρωση και η συμβουλευτική σε όλη την οικογένεια, στους δασκάλους και στους συμμαθητές του είναι οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός υγιούς περιβάλλοντος για την αντιμετώπιση μίας ομολογουμένως δύσκολης και απαιτητικής ασθένειας.

Το διαβητικό παιδί δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ¨άρρωστο¨, αλλά ως ένα παιδί που έχει αυστηρό και συγκεκριμένο πρόγραμμα καθημερινότητας. Άλλωστε, μπορεί να κάνει ό,τι και τα υπόλοιπα παιδιά αρκεί να μην αλλάζει τίποτα από τις καθημερινές του μετρήσεις και από τη διατροφή του.

Πηγές:

  • https://www.ede.gr/
  • Ελληνική Διαβητολογική Εταιρεία
  • Paschou, S. A., Papadopoulou-Marketou, N., Chrousos, G. P., & Kanaka-Gantenbein, C. (2018). On type 1 diabetes mellitus pathogenesis. Endocrine connections, 7(1), R38-R46.
  • www. WHO.com