Μένουμε Σπίτι: Οδηγός για τη Δημιουργική Απασχόληση των παιδιών

Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

Το τελευταίο χρονικό διάστημα θέλει όλους εμάς να παραμένουμε σπίτι για να διαφυλάξουμε τόσο την υγεία και την ασφάλειά μας όσο και αυτή των συνανθρώπων μας. Ως ενήλικες αντιλαμβανόμαστε τη σοβαρότητα της κατάστασης και είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε αυτή την σπουδαία ευθύνη. Πόσο εύκολο είναι όμως για τα παιδιά μικρότερης ηλικίας να κατανοήσουν και να προσαρμοστούν στην ιδιαίτερη αυτή κατάσταση;

Παιδιά: Μικρές ηλικίες, μεγάλες ανάγκες!

Τα παιδιά αποτελούν μια ιδιαίτερη ηλικιακή ομάδα, αφού έχουν πρωταρχικές ανάγκες άρρηκτα συνυφασμένες με την ομαλή αναπτυξιακή τους πορεία. Οι πρώτες και βασικές τους ανάγκες είναι η καλή διατροφή και ο επαρκής και ποιοτικός ύπνος. Επιπλέον όμως χρειάζονται επαφή με τη φύση και τον ήλιο (για την παραγωγή βιταμίνης D), ώρες παιχνιδιού για την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους αλλά και επαφή με τους συνομηλίκους για την κοινωνικοποίησή τους. Ειδικότερα, στα παιδιά που έχουν κλείσει το δεύτερο έτος της ζωής τους και μέχρι και τα πρώτα τους σχολικά χρόνια, οι ανάγκες αυτές γίνονται ολοένα και πιο έκδηλες. Πώς όμως καταφέρνουμε να καλύψουμε αυτές τις ανάγκες εντός σπιτιού;

Ιδέες για τη Δημιουργική Απασχόληση των παιδιών στο σπίτι

Μέχρι τα δύο έτη, τα παιδιά δείχνουν να απολαμβάνουν περισσότερο από οτιδήποτε άλλο το παιχνίδι με τους ίδιους τους γονείς. Μένοντας σπίτι, εκμεταλλευόμαστε την ευκαιρία να περάσουμε χρόνο σαν οικογένεια, δίνοντάς τους ό,τι πιο πολύτιμο...Τη φυσική μας παρουσία, τη φροντίδα και την αγάπη μας. Αν θέλουμε να εμπλουτίσουμε το παιχνίδι μας, επιλέγουμε:

  • Βρεφικά αισθητηριακά παιχνίδια και παιχνίδια εκγύμνασης (κρεμαστά, καθρεφτάκια, κουδουνίστρες, πάνινα ζωάκια και βιβλιαράκια με διαφορετικές υφές, χρώματα και ήχους, χαλάκια δραστηριοτήτων, βρεφικά γυμναστήρια).
  • Παιχνίδια κατασκευών (μεγάλα τουβλάκια, κύπελλα που γίνονται στοίβες, μεγάλα κομμάτια παζλ)
  • Συμβολικό παιχνίδι (λούτρινα, κούκλες, κατσαρολικά, εργαλεία, αντικείμενα οικειακής χρήσης, τηλεφωνάκια)
  • Μουσικά όργανα και παιχνίδια με πλήκτρα και ήχους.
  • Παιδικά παραμύθια για ώρες ανάγνωσης.

Από το τρίτο έως και το πέμπτο έτος της ηλικίας τους, τα παιδιά δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το δημιουργικό και εκπαιδευτικό παιχνίδι. Επιπλέον έχουν ανάγκη την επαφή και με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας, αφού σταδιακά αρχίζουν να ανακαλύπτουν, να μοιράζονται και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. Αν στο σπίτι έχουμε αδερφάκια κοντινής ηλικίας, είναι μια καλή ευκαιρία να τους δείξουμε πως μπορούν να παίξουν μαζί, ενισχύοντας τόσο το παιχνίδι μεταξύ τους όσο και την αδερφική τους σχέση. Για να εμπλουτίσουμε το παιχνίδι μας επιλέγουμε:

  • Παιχνίδια αδρής κίνησης (τούνελ, τραμπολίνο, τσουλήθρα, κούνια, ποδήλατο, πατίνι, μπάλα, στόχος, μπόουλινγκ)
  • Ζωγραφική και χειροτεχνίες με ποικιλία μέσων και υλικών
  • Κατασκευές με υλικά (πλαστελίνη, πηλός, άμμος)
  • Κουκλόσπιτα και Playmobil
  • Kουκλοθέατρο για τη δραματοποίηση παραμυθιών
  • Εκπαιδευτικά παιχνίδια με σχήματα, χρώματα, αριθμούς, ζώα, μνήμης
  • Παιδικά παραμύθια ανάλογα με την ηλικία τους

Από το πέμπτο έως και το δέκατο έτος της ηλικίας τους, τα παιδιά βρίσκονται σε πιο προχωρημένο αναπτυξιακό στάδιο. Είναι έτοιμα να κατακτήσουν τη μάθηση και να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Επιπλέον σε αυτή την ηλικία ξεκινά η ενασχόλησή τους με τον αθλητισμό. Αν είναι εφικτό, μπορούν να εξασκούνται στο σπίτι. Για να εμπλουτίσουμε το παιχνίδι μας επιλέγουμε:

  • Αθλητικό εξοπλισμό ( μπασκέτα, τέρμα, στρώμα γυμναστικής, δοκός, πατίνια, σχοινάκι, κορδέλα)
  • Μουσικά όργανα (κιθάρα, πιάνο, τύμπανα, λύρα)
  • Χορός
  • Επιτραπέζια παιχνίδια ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και τις προτιμήσεις τους
  • Μοντελισμός
  • Ρομποτική
  • Μαγειρική και ζαχαροπλαστική
  • Παραμύθια και μυθιστορήματα
  • Προβολή παιδικών ταινιών

Μένουμε σπίτι βρίσκοντας τρόπους να νιώθουμε περισσότερο δημιουργικοί μα πάνω από όλα να νιώθουμε περισσότερο οικογένεια!

 

Χριστίνα Καρρά - Εργοθεραπεύτρια OT, S.I. Certified

Χριστίνα Καρρά - Εργοθεραπεύτρια OT, S.I. Certified

Βιογραφικό του συντάκτη και υποβολή ερωτήσεων

Άρθρα του συντάκτη