Κορονοϊός: Πώς επηρεάζει την Ψυχολογία των παιδιών Προσχολικής Ηλικίας;

Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

Η νέα πραγματικότητα

Το τελευταίο διάστημα αναμφισβήτητα αποτελεί για όλους μια περίοδο δοκιμασίας και προσαρμογής σε μια καινούργια πραγματικότητα. Η διάδοση του Κορονοιού (Convid-19) στη χώρα μας, έχει επιφέρει αλλαγές στον τρόπο ζωής κάθε οικογένειας. Ο περιορισμός των μετακινήσεων και των κοινωνικών επαφών, η τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, η διακοπή της λειτουργίας των σχολείων και ορισμένων επιχειρήσεων είναι μόνο μερικά από τα νέα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Παράλληλα η συνεχής πληροφόρηση από τα Μ.Μ.Ε. και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποτελούν μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς μας. Πώς όμως επηρεάζεται η ψυχολογία της οικογένειας και ιδιαίτερα των μικρότερων μελών της;

Ποιοί παράγοντες επηρεάζουν την ψυχολογία των παιδιών και με ποιό τρόπο;

Η διακοπή της λειτουργίας των σχολικών μονάδων έχει κρατήσει τα παιδιά Προσχολικής ηλικίας στο σπίτι. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πρωτίστως την απότομη αλλαγή της ημερήσιας ρουτίνας τους. Επιπλέον πρόκειται για μια ιδιαίτερη ηλικιακή ομάδα, αφού είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται περισσότερα από όσα ενδεχομένως πιστεύουν οι μεγάλοι, χωρίς όμως απόλυτα να μπορούν να κατανοούν το τί ακριβώς συμβαίνει. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να βιώνουν την καθημερινή ανησυχία της οικογένειας σχετικά με τις εξελίξεις γύρω από το θέμα του Κορονοιού. Ο συνδυασμός των παραγόντων αυτών, είναι πιθανό να αυξήσει το επίπεδο άγχους ενός παιδιού αυτής της ηλικίας.

Το αυξημένο άγχος για μεγάλο χρονικό διάστημα, στα παιδιά ενδεχομένως να οδηγήσει:

  • Στην αλλαγή της διάθεσης για φαγητό.
  • Στην αναστάτωση του βραδινού ύπνου.
  • Στην ένταση καταστάσεων όπως η νυχτερινή ενούρηση, το τρίξιμο των δοντιών , οι μυϊκοί σπασμοί (τικ).
  • Σε υποτροπή προϋπάρχουσων διαταραχών ομιλίας όπως π.χ ο τραυλισμός.
  • Σε γενικότερη αλλαγή της συμπεριφοράς του παιδιού.

Πώς μπορούμε να ενισχύσουμε την καλή ψυχολογία του παιδιού;

Για να βοηθήσουμε τα μικρότερα μέλη της οικογένειας, είναι ιδιαίτερα σημαντικό πρώτα οι μεγάλοι, να φροντίζουμε για την καλή μας ψυχολογία. Για το λόγο αυτό είναι καλό να αποφεύγουμε τον καταιγισμό ειδήσεων και συζητήσεων ειδικά μπροστά στα παιδιά, να ζούμε μια καθημερινότητα σε χαμηλούς τόνους και χωρίς υπερβολές, να τηρούμε τους βασικούς κανόνες υγιεινής και να απαντάμε στα ερωτήματα των παιδιών με τον απλούστερο τρόπο.

Όσο για τα ίδια τα παιδιά φροντίζουμε:

  • Να τηρούμε ένα σταθερό ημερήσιο πρόγραμμα (ιδιαίτερα σε ότι αφορά τον ύπνο), ώστε να νιώθουν ηρεμία.
  • Η διατροφή τους να περιλαμβάνει φρούτα και λαχανικά, για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού τους.
  • Να εκμεταλλευόμαστε τις ηλιόλουστες μέρες (για παιχνίδι στη βεράντα ή την αυλή), για την ενίσχυση της Βιταμίνης D που βοηθά στην καλή ψυχολογία.
  • Να αποφεύγουμε την υπερβολική έκθεση στις οθόνες (τηλεόραση, κινητό τηλέφωνο, τάμπλετ, ηλεκτρονικά παιχνίδια), για ξεκούραστο μυαλό και λιγότερη υπερένταση.
  • Να προσφέρουμε ευκαιρίες για δημιουργικό παιχνίδι, αφού το παιχνίδι από μόνο του βοηθά στη μείωση του άγχους.
  • Να προσφέρουμε ευκαιρίες για σωματική άσκηση, για εκτόνωση και ανεβασμένη διάθεση.
  • Να ενδυναμώνουμε τις μεταξύ μας σχέσεις, ώστε να νιώθουν ασφάλεια.
  • Να αντιμετωπίζουμε τη συμπεριφορά τους με υπομονή και πολλή αγάπη.

Όπως κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις, έτσι δεν ξεχνάμε να εστιάζουμε στη θετική πλευρά των πραγμάτων, ελπίζοντας στις καλύτερες μέρες που θα έρθουν!

 

 

 

Χριστίνα Καρρά - Εργοθεραπεύτρια OT, S.I. Certified

Χριστίνα Καρρά - Εργοθεραπεύτρια OT, S.I. Certified

Βιογραφικό του συντάκτη και υποβολή ερωτήσεων

Άρθρα του συντάκτη