Ελένη Μπονέ - Όλα τα άρθρα μου στο ΨυχολοΖῆν

  • Ένα Πάσχα αλλιώτικο...μία Άνοιξη διαφορετική...

    Κατηγορία: Ψυχολογία ενηλίκωνΔημοσιεύθηκε στις

    Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε έχουν το συμβολισμό τους και την ιστορία τους. Η λέξη Πάσχα προέρχεται από την εβραϊκή λέξη πεσάχ που σημαίνει πέρασμα, διάβαση. Η χριστιανική εορτή του Πάσχα πιστεύεται ότι συνδέεται με το Εβραϊκό Πεσάχ. Δεν πρόκειται για τις ίδιες εορτές αλλά  μεταξύ τους υπάρχουν κάποια κοινά νοήματα. Το Πεσάχ ήταν μία από τις μεγάλες γιορτές των Ισραηλινών που γιορταζόταν κάθε χρόνο στις αρχές της Άνοιξης σε ανάμνηση της εξόδου των Εβραίων από την Αίγυπτο,  της απελευθέρωσής τους από τα δεινά και τη δουλεία του Φαραώ και της διέλευσής τους από την Ερυθρά θάλασσα προς τη Γη της Επαγγελίας και την ελευθερία. Για το χριστιανισμό το Πάσχα συμβολίζει το πέρασμα από το θάνατο στην ανάσταση του Χριστού...

  • Συμπεριφορές Εκτόνωσης (Μέρος Β). Παραδείγματα acting out και ερμηνεία του.

    Κατηγορία: Ψυχολογία ενηλίκωνΔημοσιεύθηκε στις

    Στο πρώτο μέρος του άρθρου μας ορίσαμε την έννοια της εκδραμάτισης ή  αλλιώς συναισθηματικής εκφόρτισης ή εκτόνωσης και περιγράψαμε τί ακριβώς είναι σε επίπεδο συμπεριφοράς καθώς και για ποιούς λόγους μπορεί να προκύπτει. Στο παρόν άρθρο, θα δώσουμε κάποια παραδείγματα της εμφάνισης του acting out αλλά και της ερμηνείας του. Στο πλαίσιο μιας θεραπευτική συνεδρίας θα μπορούσε να είναι η απότομη εναλλαγή θέματος όταν ο θεραπευόμενος “αγγίζει” συναισθηματικά επώδυνα σημεία. Θα μπορούσε να είναι η ενασχόληση με τα μαλλιά του, οι φαινομενικά σπασμωδικές κινήσεις εκτόνωσης του ποδιού ή ένα ξαφνικό τηλεφώνημα που “πρέπει” να απαντηθεί στο πλαίσιο μιας οικογενειακής ή θεραπείας ζεύγους ή μία θορυβώδης αντίδραση...

  • Συμπεριφορές Εκτόνωσης (Μέρος Α'). Acting out ή Εκδραμάτιση.

    Κατηγορία: ΨυχοπαθολογίαΔημοσιεύθηκε στις

    Σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να παρατηρήσουμε στον εαυτό μας ή σε κάποιο άτομο του περιβάλλοντός μας κάποια συμπεριφορά η οποία μας ξενίζει. Ενδεχομένως, να μην είχαμε σκεφτεί στο παρελθόν ότι θα μπορούσαμε ποτέ να αντιδράσουμε με τέτοιο τρόπο ή αυτή να είναι στα όρια του απρεπούς ή απλά εκτός της συνθήκης ή εκτός του πλαισίου στο οποίο βρισκόμαστε. Στα αγγλικά χρησιμοποιείται ο όρος acting out που σημαίνει την εκδραμάτιση, άλλως θα μπορούσε να ειπωθεί ως συναισθηματική εκτόνωση ή εκφόρτιση. Πρόκειται για μία συμπεριφορά η οποία είναι ακατάλληλη για το πλαίσιο στο οποίο εκδηλώνεται και προκύπτει για την εκτόνωση καταπιεσμένων, ασυνείδητων ή υπό άρνηση συναισθημάτων. Στοχεύει, ασυνείδητα, στη μείωση της δυσφορίας...

  • Παιδική Κακοποίηση

    Κατηγορία: Video ΨυχολογίαςΔημοσιεύθηκε στις

    Η κακοποίηση δεν έχει συγκεκριμένο πρόσωπο. Με την φράση αυτή,  εννοούμε ότι δεν εμφανίζεται σε πλαίσια και σπιτικά με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Συνεπώς, το να υποθέτουμε ότι κακοποιητικός θα είναι ένα άτομο συγκεκριμένου φύλου ή χαμηλού μορφωτικού ή βιοτικού επιπέδου είναι τουλάχιστον αβάσιμο καθώς άλλοι είναι οι παράγοντες που ενδεχομένως οδηγήσουν ένα άτομο στον κύκλο της βίας.  Η συναισθηματική ζεστασιά και ασφάλεια που έχει βιώσει κανείς ως άτομο στην πορεία της ανάπτυξής του, ο τρόπος που έχει μάθει να αναγνωρίζει και να εκφράζει το συναίσθημά του καθώς και το αν ο ίδιος έχει εκτεθεί σε συνθήκες βίας είναι καθοριστικοί παράγοντες για το αν θα φτάσει κάποιος σε βίαιες συμπεριφορές.

  • “Τα παιδιά μαθαίνουν από αυτό που θα τους δείξεις.”

    Κατηγορία: Video ΨυχολογίαςΔημοσιεύθηκε στις

    Έχουμε αναρωτηθεί, αλήθεια, τί είδους μηνύματα είναι αυτά που στέλνουμε στο παιδί μας;  Πριν βιαστούμε να κρίνουμε το παιδί μας ως γκρινιάρικο ή με έλλειψη πειθαρχίας ή συγκέντρωσης, ας σταθούμε λίγα λεπτά να το δούμε και να το ακούσουμε. Ίσως θα ήταν σκόπιμο να αφιερώνουμε που και που λίγο χρόνο συλλογιζόμενοι πάνω στο τι επιθυμούμε και τι τελικά προσφέρουμε στο παιδί μας ως παράδειγμα και πρότυπο.

  • Πρώτη φορά γονείς! Και τώρα;

    Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

    Είναι αλήθεια πως η εγκυμοσύνη και ο ερχομός ενός παιδιού στη ζωή είναι από τα πιο σπουδαία και ευχάριστα πράγματα τόσο για το ίδιο το ζευγάρι των γονέων όσο και το περιβάλλον τους. Στις περιπτώσεις όπου όλα εξελίσσονται ομαλά σε σχέση με την κύηση και την καθημερινότητα των γονέων, με έναν τρόπο είναι σα να σταματάει ο χρόνος και να μηδενίζονται τα άγχη ενώ τα προβλήματα αρχίζουν και ιεραρχούνται σε μία εντελώς διαφορετική βάση. Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι για όλους. Ξεκινώντας από τη γυναίκα που κυοφορεί, η περίοδος της εγκυμοσύνης αποτελεί συνθήκη ιδιαιτέρως έντονων διακυμάνσεων. Το σώμα υπόκειται σε μία σειρά αλλαγών ούτως ώστε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και “φιλοξενία” ενός νέου πλάσματος. 

  • Το Τραύμα του Τοκετού

    Κατηγορία: ΨυχοπαθολογίαΔημοσιεύθηκε στις

    Πρόκειται για μία εντελώς νέα έννοια στη χώρα μας η οποία πολύ σπάνια χρησιμοποιείται. Στο παρόν κείμενο χρησιμοποιούμε τον όρο τραύμα του τοκετού παρότι σε κάποια άλλα κείμενα αναφέρεται ως τραύμα της γέννας καθώς το τελευταίο παραπέμπει – τουλάχιστον σε ψυχοθεραπευτικό επίπεδο – στο τραύμα της γέννησης (Rank, 1929), δηλαδή σε ψυχικό τραυματισμό που προκύπτει κατά τη γέννησή μας. Μιλώντας για τραύμα τοκετού αναφερόμαστε στη Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες η οποία μπορεί να εμφανιστεί σε μία γυναίκα ως απόρροια της γέννας ενός παιδιού. Συμπεριλαμβάνονται γυναίκες που δεν πληρούν όλα τα κριτήρια για την κλινική διάγνωση της Διαταραχής ωστόσο παρουσιάζουν κάποια από αυτά. 

  • Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή

    Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

    Η γονιμότητα καθώς και τα προβλήματα που σχετίζονται με αυτή είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει σημαντικά τα άτομα τόσο ως μονάδες όσο και στη σχέση τους με το σύντροφό τους. Συχνά δε, παίρνει προεκτάσεις και στη σχέση των ατόμων με το περιβάλλον τους ή την ευρύτερη οικογένεια. Αυτό, βέβαια, εξαρτάται από το πόσο κοντινές ή “εμπλεγμένες” όπως λέμε είναι οι σχέσεις και συνεπώς κατά πόσο επιτρέπεται από το ζευγάρι να παρεισφρέουν τρίτοι σε αυτό.   Πολλοί είναι οι παράγοντες που μπορεί να συντελέσουν στη δυσκολία τεκνοποίησης και με τους οποίους, ασφαλώς, ασχολείται η ιατρική επιστήμη δίνοντας σε πολλές περιπτώσεις λύση. 

  • Έφυγα… για να μεγαλώσει το παιδί μου καλά!

    Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

    Η ίδια η αναφορά αυτής της φράσης φαίνεται εξ ορισμού αντιφατική. Ωστόσο, αν εστιάσουμε θα μπορέσουμε να δούμε τις βαθύτερες πτυχές μιας τέτοιας επιλογής και στάσης ζωής. Πολλές αναφορές έχουν υπάρξει στο εγκαταλελειμμένο παιδί. Στο παιδί που ο γονέας προκειμένου να του παράσχει επαρκή αγαθά για την επιβίωσή του παραμέλησε συναισθηματικά.  Ή και εγκατέλειψε. Η εγκατάλειψη σε αυτή την περίπτωση δεν είναι πραγματική αφού το κίνητρο είναι η φροντίδα του παιδιού. Ωστόσο, το βίωμα για το ανήλικο άτομο περιγράφεται ως συναισθηματική εγκατάλειψη αφού δεν υπάρχουν οι γνωστικές δομές να το επεξεργαστεί διαφορετικά, δηλαδή με βάση τη λογική. Ως ενήλικες τα άτομα δυσκολεύονται να τη μεταβολίσουν ψυχικά. 

  • Σωστό ή Λάθος; Ας το δούμε διαφορετικά!

    Κατηγορία: Ψυχολογία ενηλίκωνΔημοσιεύθηκε στις

    Στην καθημερινότητά μας ακούμε πολύ συχνά γύρω μας τη λέξη “λάθος”. Πολλές συμπεριφορές χαρακτηρίζονται ως ορθές ή λανθασμένες από τα ίδια τα άτομα ή τον περίγυρό τους με τρόπο που μπορεί να είναι επικριτικός, απαγορευτικός ή ακόμη τιμωρητικός και να δημιουργεί αισθήματα ενοχής, αυτομομφής αλλά και αίσθηση οποιουδήποτε περιορισμού.  Ως έννοια ο όρος λάθος είναι επενδεδυμένη με μία χροιά αρνητική και σίγουρα φέρει ένα συναισθηματικό βάρος για τα άτομα που θα περιέγραφαν έτσι μία ή περισσότερες συμπεριφορές τους. Η ίδια η λέξη, συνεπώς, δημιουργεί μία αγωνία για κείνον που φοβάται μην πράξει το λάθος. 

  • Παιδικός Σταθμός: Ήρθε πράγματι η ώρα;!

    Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

    Ήρθε το καλοκαίρι, κάποιοι ετοιμάζονται κάποιοι έχουν ήδη ξεκινήσει να απολαμβάνουν αυτή την περίοδο της χαλάρωσης! Τι γίνεται όμως όταν στην οικογένεια υπάρχουν παιδιά; Πριν αποφασίσουμε ότι μπορούμε να ξεκουραστούμε από τους απαιτητικούς ρυθμούς της καθημερινότητας χρειάζεται να ρυθμίσουμε κάποια ζητήματα ώστε να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι για το διάστημα που ακολουθεί την επιστροφή – οπότε και να μην αισθανθούμε ότι επιστρέφουμε σε αγωνίες και εκκρεμότητες που κάνουν τις διακοπές μας να μοιάζουν μακρινή ανάμνηση. Στην περίπτωση που στην οικογένεια υπάρχει ένα ή και παραπάνω μέλος μικρής ηλικίας, είναι συχνή η αγωνία των γονέων σχετικά με την ένταξη του παιδιού σε κάποιο παιδικό σταθμό.

  • Βιώνοντας το Πένθος Μπροστά στα Παιδιά

    Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

    Με τη γέννηση ενός ατόμου προκύπτει ένα αποκλειστικό δεδομένο, αυτό του θανάτου του. Όσο και αν το ίδιο το γεγονός παραταθεί ή καλή ποιότητα ζωής και αν έχει κάποιος, ο θάνατος παραμένει αναπόδραστος. Πολλές μελέτες έχουν εντρυφήσει και πολλά άρθρα έχουν αναφερθεί στα στάδια του πένθους, τη διαδικασία δηλαδή με την οποία επεξεργάζεται κανείς και μεταβολίζει ψυχικά το γεγονός του θανάτου και την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου. Επίσης, πολλές αναφορές υπάρχουν στον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να ενημερώσουμε τα παιδιά και τους εφήβους ανάλογα με το ηλικιακό τους στάδιο για το θάνατο ενός οικείου. Καθοριστικής σημασίας στην ομαλή εξέλιξη του πένθους είναι η δυνατότητά μας να το αναγνωρίσουμε και να έρθουμε σε επαφή με αυτό. 

  • Τα Δίδυμα ή Πολύδυμα Αδέρφια και η Ανάπτυξη της Ατομικής τους Ταυτότητας

    Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

    Στην εποχή μας πολύ συχνότερα σε σχέση με το παρελθόν παρατηρούμε δίδυμες ή πολύδυμες κυήσεις. Με τον όρο αυτό περιγράφονται οι κυήσεις τρίδυμων ή και παραπάνω εμβρύων. Ακόμη περισσότερο, είναι συχνότερη η επιτυχής ολοκλήρωσή τους. Αφενός η ποιότητα ζωής είναι σαφώς βελτιωμένη σε σύγκριση με το παρελθόν, γεγονός που επιτρέπει στη γυναίκα να δημιουργήσει πρόσφορο περιβάλλον για τη δημιουργία και ανάπτυξη της ενδομήτριας ζωής, αφετέρου η ιατρική επιστήμη έχει προοδεύσει αρκετά ώστε να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει τυχόν επιπλοκές αλλά και να υποστηρίζει με επάρκεια με τη χρήση της κατάλληλης τεχνολογίας τόσο τη μητέρα όσο και τα έμβρυα καθώς μία πολύδυμη κύηση αποτελεί κύηση υψηλού κινδύνου.

  • Το Στρες πριν την Αλλαγή

    Κατηγορία: Ψυχολογία ενηλίκωνΔημοσιεύθηκε στις

    Πολύ συχνά πριν από μια αλλαγή παρατηρούμε ότι βιώνουμε έντονο στρες. Ακόμη και αν πρόκειται να μεταβούμε σε μία συνθήκη η οποία μας είναι ευχάριστη ή φαντάζει ευνοϊκότερη από αυτή στην οποία βρισκόμαστε στο παρόν είναι πολύ πιθανό εμείς να βιώνουμε αρκετή ένταση. Η ταυτόχρονη αίσθηση χαράς, ενθουσιασμού, εγρήγορσης, ικανοποίησης και παράλληλα αγωνίας, ανασφάλειας ή παρόρμησης να εγκαταλείψουμε την επικείμενη δράση ή ενεργοποίησή μας ενδεχομένως σε κάποιους μοιάζει αντιφατική ή ακόμη μπορεί να μην είναι κατανοητή αυτή η σύγχρονη αίσθηση των δύο αισθημάτων ή η φύση της αγωνίας.  Ωστόσο, υπάρχει εξήγηση για αυτό. Προφανώς, η αλλαγή την οποία θέλουμε να φέρουμε είναι επιθυμητή ωστόσο δεν παύει να είναι κάτι καινούριο, δηλαδή κάτι άγνωστο. 

  • Ο Χρόνιος Πόνος και οι Ψυχικές του Διαστάσεις

    Κατηγορία: Ψυχολογία και ιατρικήΔημοσιεύθηκε στις

    Ο πόνος αποτελεί μία ένδειξη κάποιας δυσλειτουργίας στο σώμα, είναι ένα σήμα ότι κάτι δεν λειτουργεί ομαλά. Καθώς περιλαμβάνει μία ευρεία γκάμα σωματικών αισθήσεων είναι ένα από τα πιο πιθανά συμπτώματα μιας παθολογίας, θα μπορούσε εναλλακτικά να υπάρχει κάποιο άλλο. Με την αντίληψη του πόνου το άτομο που έχει το βίωμα μπορεί να αξιοποιήσει το μήνυμα της ενόχλησης και να προβεί στην κατάλληλη αντιμετώπιση που θα το βοηθήσει να αποκαταστήσει στο μέγιστο δυνατό την κατάσταση της υγείας του.  Ωστόσο, όταν ο πόνος ξεφεύγει της διαχείρισης που σχετίζεται με την αιτία εμφάνισής του και γίνεται χρόνιος πλέον δεν αποτελεί το σύμπτωμα μιας πάθησης ή δυσλειτουργίας αλλά αποτελεί ο ίδιος τη δυσλειτουργία. Παύει

  • Μιλώντας για Όρια. Τιμωρία ή Συνέπεια;

    Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

    Καθώς το παιδί αρχίζει και αναπτύσσεται, ανακύπτει αυτόματα η ανάγκη να το οριοθετήσουμε ή πιο σωστά να το βοηθήσουμε να αντιληφθεί τα όριά του. Η διδασκαλία των ορίων είναι καθοριστικής σημασίας για το παιδί καθώς θα το βοηθήσει να αποκτήσει αίσθηση αυτονομίας και πρωτοβουλίας αλλά και να αισθανθεί ασφαλές στο περιβάλλον που βρίσκεται. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε στο μυαλό μας, ότι το παιδί χρειάζεται τα όρια για να αναπτυχθεί υγιώς και επιπλέον ότι τα όρια δεν περιορίζουν αλλά τίθενται ώστε να μας τοποθετούν προστατευμένα στο περιβάλλον μας.  Πρωταρχικής σημασίας είναι να διασαφηνίσουμε ότι οι συμπεριφορές μας έχουν νόημα ανάλογα με το πόσο μας βοηθούν να επιβιώσουμε.  

  • Η σημασία της διεκδικητικότητας: τί με εμποδίζει να διεκδικήσω τις ανάγκες μου και πώς μπορώ να το πετύχω;

    Κατηγορία: Ψυχολογία ενηλίκωνΔημοσιεύθηκε στις

    Συχνά κάποιος μπορεί να έρθει σε μία κατάσταση δυσφορίας κατά την οποία να αισθανθεί πίεση από το περιβάλλον του καθώς και ότι χρειάζεται να δράσει για να ανατραπεί αυτό. Το άτομο μπορεί να νιώθει ότι δεν υπερασπίζεται τον εαυτό του επαρκώς ή βρίσκεται εκτεθειμένο ενώ θα μπορούσε με μία άλλη συμπεριφορά του αυτό να είχε αποτραπεί. Μπορεί να έχει το αίσθημα της παραβίασης, τόσο του προσωπικού χώρου και χρόνου, όσο και των προσωπικών του ορίων. Ακόμη, η ενδεχόμενη σκέψη για οριοθέτηση και προάσπιση του εαυτού μπορεί να εκλαμβάνεται από τον ίδιο ως παραβίαση ή επιθετικότητα προς τους άλλους. Παράλληλα, μπορεί να υπάρχει δυσκολία να αρνηθεί κανείς κάτι, ή να αξιώσει μία καλύτερη συμπεριφορά προς το άτομό του αλλά και να αισθάνεται αμηχανία.

  • Πώς θα γίνω ο γονέας που ονειρεύομαι

    Κατηγορία: Ψυχολογία παιδιού και οικογενείαςΔημοσιεύθηκε στις

    Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί στα αλήθεια ποια είναι εκείνα τα χαρακτηριστικά που συνιστούν έναν καλό γονέα; Ποιες αρετές χρειάζεται να έχει; Ποια γνώση; Πόση γνώση; Τί “πρέπει ” να έχει; τί να μην έχει; Ψάχνουμε, ενημερωνόμαστε, διαβάζουμε τον έμπειρο ειδικό, ακούμε τη γνώμη του φίλου ή του συγγενή που σεβόμαστε ή εμπιστευόμαστε. Όσες συμβουλές και αν πάρει κανείς δεν είναι από μόνες τους αρκετές για να γίνει ένας “καλός γονέας”. Και ο λόγος είναι απλός. Το παιδί δε θα μάθει από αυτό που θα του δείξουμε. Ό,τι και αν πούμε, όσο και αν προσπαθήσουμε να του εξηγήσουμε ή να δείξουμε το παιδί θα μάθει ακριβώς από αυτό που θα βιώσει το ίδιο και θα εισπράξει από μας.